Nem kell ablak a jövő repülőjére

IXION
Vágólapra másolva!
Az ablak nélküli kivitel kerozint spórol, az ablakokat képernyőfallal helyettesítik.
Vágólapra másolva!

Az idei Nemzetközi Hajózási és Repülési Díjat nyerte el külső formatervezési kategóriában a francia Technicon Design IXION nevű látványterve. A látványos, három perces videóban bemutatott tervek egy olyan sugárhajtású magángépet mutatnak be, amelynek géptestéről teljes egészében hiányoznak az ablakok, ami javít a légellenálláson.

Kedvezőbb a fogyasztás ablakok nélkül


Bár a videón csupán egy elképzelt utasszállító látványterve látható, nem pedig egy működő repülőgép tervrajza, az ebben felvázolt ötleteket később egy valódi légi jármű megalkotásakor is felhasználhatják.


A formatervezők a géptest felső részére napelemeket helyeztek el, amelyek a fedélzeten működő berendezések közül az alacsony fogyasztásúakat - például a folyosó jelzéseit - képesek ellátni energiával. A koncepció lényege, hogy a repülőgép fedélzetének oldalfalait és tetejét teljes egészében képernyőkkel borítják be, amelyen bármit meg lehet jeleníteni

Gyakorlatilag bármilyen képet a falra lehetne vetíteni Forrás: Technicon Design

Mivel ez csak egy koncepció, az nem derül ki, hogy a tervezők milyen típusú megjelenítőtechnológiát alkalmaznának, és nem okoz-e többletsúlyt az óriásképernyők alkalmazása az ablakok helyett.

A repülőgépre szerelt kamerák biztosítanának élőképet a környezetről Forrás: Technicon Design

Mint a koncepción látható, ez a megoldás csak magángépek esetén alkalmazható jól, hiszen itt nincsenek nagyméretű csomagtartó fülkék az ülések felett, amelyek eltakarnák a látványt.

A géptest tetejére napcellákat szerelnének a formatervezők Forrás: Technicon Design

Az ötlet egyébként nem eredeti, az év elején már bemutattunk egy hasonló koncepciót: a Spike Aerospace nevű amerikai társaság 12-18 utas szállítására alkalmas légi járművét szerelné fel hasonló megoldással. A bostoni székhelyű társaság közlése szerint az utasablakok elhagyásával a géptörzs szerkezetének felépítése jelentősen leegyszerűsödik, így a jármű tömege és fogyasztása is csökkenthető. A Spike Aerospace mérnökei azt találták ki, hogy az ablakokat a géptest teljes hosszán végigmenő, hosszú, részben görbített felületű képernyővel helyettesítik.

Menürendszert is kirajzolnának a falra, ezek szerint a gesztusokat is érzékelné a belső fal Forrás: Technicon Design