szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Fizetőssé válik az RTL Klub, januártól tartalmáért előfizetési díjat kér a kábelszolgáltatóktól és az Antenna Hungáriától, ellenkező esetben a műsor - eddig ingyenesen rendelkezésre bocsátott - sugárzását letiltják. A lépéssel egyúttal az IKO Media Group érdekeltségébe tartozó csatornákat is igyekeznek helyzetbe hozni.

Véget vetne az RTL Klub annak a gyakorlatnak, hogy a kábeltévé-szolgáltatók ellentételezés nélkül sugározhatják műsorukat. A hvg.hu értesülése szerint a csatorna januártól fizetőssé válik a műsorterjesztő vállalatok, vagyis a kábeltársaságok és a földfelszíni sugárzást végző Antenna Hungária számára.

A kábelszolgáltatókkal a tematikus csatornákat működtető IKO Kábeltévé Kft. kezdett tárgyalásokat, de a díjat egy másik, erre kijelölt vállalkozás szedné be. Úgy tudjuk, a főleg kisebb szolgáltatókat tömörítő Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség tagjainak tett árajánlat 490 forint plusz áfáról szól, vagyis háztartásonként ennyit kérne a cég a tartalomért. Ez listaárnak tekinthető, vagyis a nagy tételben vásárló, sok előfizetőt hozó, nagyobb kábel- vagy műholdas tévé társaságok esetében az ár alkuképes.

Az RTL Klub és a TV2 még indulásakor, 1997-ben egyoldalúan nyilatkozott arról, hogy engedélyezik a kábelszolgáltatóknak az általuk sugárzott műsor ellentételezés nélküli átvételét. Ezt a döntést vonja most vissza a csatorna, amely közvetlenül nem is számlázna semmit a fogyasztókra, viszont a műsorterjesztő cégeknek aligha lehetne más választásuk, mint a fogyasztóra terhelni a sugárzási díjat.

Meglátszódna a csomagáron

MTI

Forrásaink azt érzékeltették, hogy a kábeltévé-társaságok lehetőségei szűkre szabottak. Az RTL Klubért elkért 490 forint plusz áfa havidíj ugyanis annyival magasabb összeg, mint amennyit egyébként egy-egy kábelcsatornáért a műsorszórók a tartalomszolgáltatóknak (vagyis a csatornáknak) fizetnek, hogy az RTL Klub fizetőssé válása minden bizonnyal nyomot hagyna a tarifacsomagok árán is.

Úgy tudjuk, az IKO Kábeltévé más lehetőséget is felvillantott a kábeltársaságoknak: ha azok csomagban vásárolják meg az IKO-érdekeltségű csatornákat, akkor alacsonyabb áron jutnak hozzá az RTL Klub sugárzási jogához is. Így azonban számolniuk kell azzal, hogy az így összeállított alapcsomagokból (az országos kereskedelmi csatorna értelemszerűen ebben foglal helyet) más, kedvelt programok szorulnak ki.

Eközben az RTL Klubnak 2011 végéig érvényes koncessziós szerződése szerint a földfelszíni analóg sugárzás az elsődleges terjesztési platformja. A kábelszolgáltatókon keresztül azonban több mint két és félmillió háztartást ér el, vagyis jóval többet, mint a földi sugárzással. Utóbbiak közé nagyjából nyolcszázezer háztartás tartozik, de ezek jobbára víkendházak, vagy olyan, alacsonyabb státuszú fogyasztók lakásai, akik a reklámozók - és így a kereskedelmi tévék - által szem előtt tartott rétegeken kívül esnek. Ez azt jelenti, hogy az RTL Klub hirdetési bevételei feltehetően azok után a nézők után áramlanak a csatornához, akik kábelen vagy műholdon követik műsorát. (A digitális földi sugárzású adókat - ehhez a platformhoz 2020-ig köti szerződés az RTL Klubot - a magasabb státuszúak nézik ugyan, de ők még a tetőantennásoknál is jóval kevesebben vannak egyelőre, százezer háztartásnak lehet erre alkalmas dekódere, vagy HD-tévéje.)

Miközben a piaci pletykák szerint régóta napirenden van a kereskedelmi csatornák fizetős rendszerbe terelése, az RTL Klub határozott lépése mégis mintha meglepte volna a kábelpiacot. Ennek oka talán az, hogy az RTL Klubra kalkulált - hangsúlyozottan listaáras, vagyis kedvezmények nélkül számolt - havi díj a piacon ismeretlen szintű; legalább duplája az eddigi legmagasabbra taksált programok, a Sport1 és a Sport2 havi díjának. Viszont ez az üzleti modell alkalmat nyújt arra, hogy a csatorna tulajdonosa a reklámbevételből és az előfizetési díjakból egyszerre tegyen szert komoly bevételre. "Az utóbbi években 30 százalékkal csökkentek bevételeink, az eddig üzleti modell tehát nem tartható fent" - indokolja a döntést Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese, miért mondják fel az eddigi szerződéseket.

Egyszerre pénzért és ingyen?

Az RTL Klub ugyanazt a szolgáltatást, amit a földfelszíni sugárzással ingyen biztosít a nézőknek, a kábelszolgáltatóknak pénzért kínálja, márpedig ez ellentmond az egyenlő elbánás elvének - mondta lapunknak Nyuzó Péter, a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség elnöke. Másfelől azt is felvetik, hogy az Antenna Hungáriának műsorszórási díjat fizető RTL Klub ennyi erővel ugyanígy fizethetne a terjesztésért a kábeleseknek. A szolgáltatóknak az sem tetszik, hogy az IKO - vagy valamely másik, érdekeltségébe tartozó cég - csomagban akarja értékesíteni az RTL Klub felhasználásával az érdekkörébe tartozó programokat (Cool, F+, Sorozat+), így ugyanis szerintük ezeknél vonzóbb csatornák szorulnának ki az alapcsomagból.

A Csillag Születik egyik műsora
MTI

Ami máshol ingyenes, azért nem akarunk pénzt kérni, erre nem lehet üzletet alapozni és nem is látjuk azt a többletértéket, amiért megérné - fűzte hozzá Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke, aki az IKO által elfoglalt tárgyalási pozícióról szóló értesüléseinket nem kívánta kommentálni.

"A kábelpiac több mint nyolcvan hazai csatornának magától értetődően fizet a tartalomért, épp csak a legértékesebbért nem hajlandó?" - teszi fel a kérdést Róbert Ákos, megjegyezve azt is, hogy nem kell okvetlenül a legolcsóbb alapcsomagban elhelyezni az RTL Klub programját. Azt is leszögezte, hogy platformsemlegesen járnak el, tehát a földfelszíni műsorszórást végző Antenna Hungáriától is előfizetési díjat kérnek majd, de hogy miként kalkulálják ki a kábelesekhez hasonló, egy háztartásra vetített összeget, arról egyelőre nem számoltak be. Az Antenna Hungária kérdésünkre azt közölte, nincs is tudomásuk arról, hogy a csatornát működtető Magyar RTL Televízió Zrt. ilyen lépésre készülne.

Így egyelőre az is kérdéses, hogy az Antenna fizettetne-e a fogyasztókkal előfizetési díjat, de ha netán nem, akkor kézenfekvő megoldásnak tűnne a csatorna műsorához ragaszkodó, de egy esetleges tarifacsomag-emelést elutasító fogyasztók számára, hogy a digitális műsorszórást választják, az ehhez szükséges dekóder (set top box) ugyanis 735 forintos havi részletfizetéssel is megvásárolható.

Egy hasonló ügy

Egy panasz nyomán 2008-ban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már vizsgálódott egy hasonló ügyben. Az érintett a Viasat3 kábelcsatorna volt, amely árat emelt a kábeleseknek, egyiknek drágábban árulta a tartalmat, mint a másiknak, s TV6 nevű csatornáját próbálta csomagkapcsolással eladni a Viasat3 mellé.

A hivatal végül úgy határozott, nem élt vissza erőfölényével a csatorna, de a bíróság új eljárás lefolytatására kötelezte. Az azóta több fordulót megért, jelenleg bíróság előtt lévő ügyben a GVH érvelése azon alapul, hogy a Viasat piaci dominanciája - mint az erőfölény egyik feltétele - nem mutatható ki. Kérdés, hogy a nézettségi versenyben évek óta a legjobban szereplő RTL Klub piaci helyzetét adott esetben dominánsnak ítélné-e a versenyhatóság.

Vélemény

Kit védenek és kit büntetnek a Képernyők Urai?

A jogállamok szankciórendszerének alaptétele, hogy a vétkesekre kiszabott büntetés nem okozhat hátrányt ártatlan kívülállóknak. Papp László Tamás szerint e törvényelv sérüléséről beszélhetünk a médiahatóság kereskedelmi csatornákat rendszabályozó döntéseinél. Miért kap ugyanakkor enyhébb bánásmódot a politikai gyűlölet a bulvárgyűlöletnél? Nem kettős mérce ez? - teszi fel a kérdést a publicista.

MTI Itthon

Köztévék kontra RTL Klub és Tv2

Mindkét köztévé tiltakozik az ellen, hogy részletekben fizethessen koncessziós díjat a két országos kereskedelmi televízió; a Magyar Televízió (MTV) és a Duna TV vezetője is levélben fordult ez ügyben a médiahatóság elnökéhez.

hvg.hu Itthon

Újabb óriásbüntetést kaphat az RTL és a TV2

Az RTL Klub képernyőjének 54 órás elsötétítését, a TV2-re 105 millió forintos kötbér kiszabását javasolta a médiahatóság hivatala a délutáni kibeszélőshow-kban tapasztalt törvénysértések miatt - derül ki az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) Fidesz által delegált tagjának csütörtöki közleményéből.

MTI Itthon

Top50: a média legbefolyásosabb irányítói

Ismét Dirk Gerkenst, az RTL Klub vezérigazgatóját választották meg a legbefolyásosabb hazai média-döntéshozónak a Marketing&Média által felkért szakmai zsűri tagjai; a Top50-et tartalmazó lapszámot a Media Hungary konferencián kedden mutatták be Tihanyban.