szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hat órán keresztül állt Budapest belvárosában egy kerékpár, lakat nélkül. Különböző utcákban és tereken, különböző helyeken hagytuk egy-két órára. A bringa megúszta a veszélyes kalandot.

Mintha csak valami elintéznivalónk akadt volna a környéken, kerékpárunkat két órára, mindenféle zár nélkül, meztelenül támasztottuk le a Hollán Ernő utcában, egy ABC bejárata mellé. Két órával később még mindig érintetlen volt a mutatós bringa, ezért más helyszínekre költöztettük. Tettünk egy próbát a Deák Ferenc téren, a Szent István Bazilikánál és az Arany János utcában is, de senki nem kívánta meg annyira a bicajt, hogy el is tolja.

A tolvajteszt kitalálója Mariano Pasik argentin művész és producer. A Prueba de la bicicleta, vagyis Kerékpárpróba egy dokumentumfilmes kísérlet, amely arra ad választ, hogy egy nagyváros egy pontján szabadon, lakatolás nélkül lerakott bicikli ott marad-e, ahol a gazdája hagyta. Mindezt videóra rögzíti, mint ahogyan az alkalom szülte tolvajokat is.

Mi Budapesten "kameráztunk be" egy kerékpárt.


Az eredeti, dél-amerikai nagyvárosokban készített filmek után megjelentek az európai követők is. Az eredeti szabályok szerint legfeljebb 1-1 órára tesztelik, hogy a járókelők kísértésbe esnek-e. A korábbi videókat az argentin kitaláló blogján (http://lapruebadelabicicleta.com/) nézhetjük meg. Vannak helyszínek, ahol sikerül a bicajnak egy óráig kihúznia, másutt pár perc alatt elviszik. Mi ennél időnként sokkal több ideig vártunk arra, hogy valaki ne tudjon ellenállni a kísértésnek, hiába.

A mi kísérletünket egy XIII. kerületi kerékpárbolt támogatta egy 65 ezer forintot érő kerékpárral és szakértelemmel. Azt javasolták, legközelebb a Moszkva térre vigyük el, de a saját érdekünkben legalább négyen-öten induljunk kísérletezni, mert még tettenérés esetén sem lesz egyszerű visszaszerezni. Rájuk és a józan eszünkre is hallgatunk, amikor azt mondjuk: kellemes élményt nyújtó tesztünk ellenére senki ne parkolja le kerékpárját lakatolás nélkül.

2009-ben Magyarországon 7896 kerékpár eltűnését jelentették, Budapestre ebből 1605 lopás jutott, ami a duplája a 2006-ban regisztrált fővárosi lopások számának. Tavaly 2008-hoz képest 300-zal több biciklinek veszett nyoma a budapesti utcákon, pontosabban ennyivel nőtt az olyan lopások száma, amelyekről tudomást szerzett a rendőrség. Országosan egyetlen megyében beszélhetünk valamilyen csökkenésről: Csongrád megyében 2009-ben kevesebb lopást jelentettek, mint az azt megelőző évben, összesen 678-at.

A csalibringák kihelyezése, nem csupán egy érdekes teszt lehet, rendőrségi trükknek is beválik. Az izraeli rendőrség akciójáról számol be korábbi bejegyzésében a Kerékagy blog szerzője. "A rendőrök nyomkövetőt rejtettek néhány kerékpárba, amiket a város különböző pontjain közterületen lelakatoltak. A tolvajok ezeket is elvitték, és le is buktak" - írja a Kerékagy blog.

hvg.hu Itthon

Kerékpárflotta a HVG munkatársainak

Tíz kerékpárból álló flottát vásárolt a HVG a vállalat munkatársainak. A saját márkajelzéssel ellátott Csepel Rapid biciklik átadása a Bringázz a munkába! kampány szombati záró rendezvényén volt.

hvg.hu Itthon

Miért a félelem a kerékpározástól?

Dave Horton brit szociológus a szerzője a Fear of cycling című tanulmánynak, amelynek magyarra fordított változatát a Cyclechic.hu oldal publikálta.