no

Clint Eastwood 80

2010.06.01. 00:01

Hétfőn ünnepli 80. születésnapját a westernfilmek királya, a négyszeres Oscar-díjas Clint Eastwood. A 60-as években a Dollár-trilógia cowboyaként, a 70-esekben Piszkos Harry karakterével lett sztár, de neki ez sem volt elég: 92-ben a Nincs bocsánattal feltámasztotta a westernt, és azóta zsinórban rendezi az Oscar-díjas filmeket. Szavazzon a kedvenc Clint Eastwood-mozijára!

1. Dollár-trilógia (1964, 1965, 1966)

Lehet isteníteni a harmonikás Charles Bronsont vagy a kék szemű Jangót alakító Franco Nerót, a spagettiwesternek királya akkor is Clint Eastwood, akinek borostás arca örökre egybeforrt a hallgatag, ponchós cowboyjal. Sergio Leone a római Cinecittá stúdió díszletvárosaiban és a spanyol sivatagban jobb westernt csinált, mint a műfaj hollywoodi atyjai, pedig csak visszavitte a Kuroszava-féle Testőrt Amerikába, hiszen azt a japán mester is Dashiell Hammett Véres aratás című krimijéből nyúlta. A Dollár-folytatások szinte jobbak, mint az eredeti: bár Lee Van Cleef bosszúálló fejvadásza a Pár dollárralban is tökéletes, a trilógia csúcspontja egyértelműen a harmadik (vagy nulladik?) rész, A Jó, a Rossz és a Csúf, a kincset hajszoló és egymást átverő címszereplőkkel.

2. Kelly hősei (1970)

Kincsvadászatról szól Eastwood másik kultikus filmje, a Kelly hősei is, amiben ő játszotta a címszereplő Kelly őrmestert. A nácik eldugott aranyára áhítozó, Rejtő-regényekbe illő amerikai katonákat pedig Telly Savalas és Don Rickles, meg persze a zakkant hippi harckocsizót alakító Donald Sutherland. Brian G. Hutton rendező két évvel korábban a Kémek a Sasfészekben című háborús klasszikusban is együtt dolgozott Eastwooddal.

3. Piszkos Harry-filmek (1971, 1973, 1976, 1983, 1988)

Eastwood a 60-as évek legendás cowboyfilmjei után is képes volt megújulni, és életre kelteni egy másik mozitörténeti ikont, a 44-es Magnummal igazságot osztó, rettenthetetlen San Franciscó-i bűnvadászt, Harry Callahant. A 71-es Piszkos Harry utáni két folytatás (A Magnum ereje és Az igazságosztó) viszont a Dollár-filmektől eltérően nem lett jobb az eredetinél. A negyedik Dirty Harryt, Az igazság útját maga Eastwood rendezte, a talán legerőszakosabb záróakkord, a 88-as Holtbiztos tipp viszont már csak egy erőtlen reagálás lett a korszak olyan durva zsarufilmjeire, mint a Cobra.

4. A törvényen kívüli Josey Wales (1976)

10 évvel A Jó, a Rossz és a Csúf után Eastwood úgy érezte, nem kell mellé Sergio Leone meg a többi olasz filmes, egyedül is kisujjból kirázza a borostás, marcona cowboy egyszemélyes bosszúhadjáratát, pláne, ha saját magának dirigálhat. Bár a néha komikumba hajló ősmacsóság miatt a főhős 135 perc alatt annyit köpköd, hogy az már belvízveszéllyel fenyegeti a Vadnyugatot, ez a film mindenképpen kellett ahhoz, hogy a 92-es Nincs bocsánattal rendezői és produceri Oscart kapjon a western műfajának feltámasztásáért.

5. Nincs bocsánat (1992)

Eastwood a 80-as években is egyre többször állt a kamera túloldalára, de a Tűzróka című hazafias, repülőrablós akciófilmjét nem véletlenül hagytuk ki a listánkból. A Charlie Parker életéről forgatott Birdért viszont már César-díjat és Golden Globe-ot is kapott, és westernekkel is próbálkozott, de a Fakó lovas nem igazán hatotta meg a kritikusokat és a rajongóit. A műfajhoz, ami világsztárt csinált belőle, a 92-es Nincs bocsánattal tért vissza igazán, hogy az öreg bérgyilkos és az egykori rabszolga bosszúján keresztül bemutathassa: van élet a 70-es éveken túl is. Az eredmény 4 Oscar (legjobb film, rendezés, vágás, illetve Gene Hackman mint legjobb mellékszereplő), két Golden Globe és 28 egyéb díj lett.

6. Titokzatos folyó (2003)

Kevés olyan film van Eastwood rendezései között, ahol nem magára osztotta a főszerepet. Az újabban már nálunk is felkapott bestselleríró, Dennis Lehane regényéből, amiben egy gyilkossági ügy újra egymás mellé sodor három gyerekkori barátot, pont ilyen adaptáció született. Őszülő cowboyunk nem kapott érte Oscart, a két főszereplő, Sean Penn és Tim Robbins viszont igen.

7. Millió dolláros bébi (2004)

A Nincs bocsánat óta tudjuk, hogy ha Clint Eastwood összeáll Morgan Freemannel, és saját magának adja az egyik főszerepet, akkor annak Oscar-eső a vége. A Millió dolláros bébivel 2005-ben megismételte a cowboyos sikerét, és elhozta a legjobb film mellé a legjobb rendező díját is, de a címszereplő bunyós csajt játsszó Hilary Swank és az edzőt alakító Morgan Freeman is aranyszobrot kaptak. Meg 45 másik díjat a Golden Globe-tól a Césarig.

8. A dicsőség zászlaja/Levelek Ivo Dzsimáról (2006)

Akik leszakadó végtagokban meg repkedő repeszdarabokban tobzódó Ryan közlegény 2-t vártak Eastwood bácsi dupla részes második világháborús opusától, valószínűleg nagyot csalódtak. A dicsőség zászlaja inkább a híres zászlóállító fotó amerikai katonáiról szólt, akiket bedarált a háborús propaganda, a Levelek Ivo Dzsimáról pedig azt mutatta be, valójában mekkora őrültség volt támadni és védeni ezt a repülőtere miatt kiemelten fontos, zsebkendőnyi földhalmot. A japán szemszögből forgatott Ivo Dzsima végül nemcsak jobb kritikát, de több díjat is kapott, többek között a legjobb hangvágás Oscarját és a japán filmakadémia aranyszobrát.

9. Elcserélt életek (2008)

Los Angeles, 20-as évek, fedorakalapok és a tökéletes femme fatale, Angelina Jolie, aki ezúttal nem csábít el és nem öl meg senkit. Csak a 9 éves kisfiáért aggódik, mert akit a zsaruk visszahoztak neki, az nem az övé. Clint Eastwood ezúttal sem volt főszereplő, csak rendezett (talán pont ez volt a baj), és a filmjét hiába jelölték Oscarra, Golden Globe-ra meg a cannes-i Aranypálmára is, egyiket sem nyerte meg.

I0. Gran Torino (2008)

Clint Eastwood utolsó tökös karaktere egy külvárosi szalonfasiszta és a nyugdíjas Piszkos Harry szerelemgyereke, Walt Kowalski lett, aki azonnal előkapja a sörétes puskát, mikor egy ázsiai banda el akarja lopni a 72-es Ford Torinóját. A bosszúállós Charles Bronson-klasszikusokra [3] emlékeztető forgatókönyvet Nick Schenk [4] írta, aki azonnal National Board of Review-t kapott, Eastwood pedig 12 fesztiváldíjat söpört be Olaszországtól Uruguayig, majd hivatalosan is bejelentette, hogy most már tényleg csak a kamera innenső oldalán, rendezőként fog tevékenykedni.