Vágólapra másolva!
Megszűnt a Miramax, véget ért az amerikai független filmnek az a fontos időszaka, amelynek kezdő- és végpontját a Szex, hazugság, videó és a Nem vénnek való vidék jelöli ki.
Vágólapra másolva!

Kutyaszorítóban, Szerelmes Shakespeare, Szex, hazugság, videó, Ponyvaregény, Good Will Hunting, Zongoralecke, A tehetséges Mr. Ripley. Néhány a több száz film közül, amely a Miramax filmgyártó- és forgalmazó cégből került ki. Quentin Tarantino, Steven Soderbergh, Kevin Smith, Gwyneth Paltrow. Néhány a több tucat filmes közül, aki karrierjét és/vagy Oscar-díját köszönheti a cég alapítóinak, Harvey és Bob Weinsteinnek. A Miramax a tegnapi nappal megszűnt.

Azzal, hogy a Disney lényegében bezárta (idén még forgalomba hoznak hat filmet, köztük a részben Magyarországon forgatott The Debt-et) a tulajdonában álló Miramaxot, szimbolikusan is véget ért az amerikai filmgyártás és forgalmazás egyik jelentős, javarészt a 90-es évekre tehető időszaka. A Weinstein testvérek 1979-ben alapították a szüleik nevéből (Miriam és Max) összekovácsolt elnevezésű céget, és 1989-ben váltak tényezővé, amikor Steven Soderbergh első nagyjátékfilmje, a Szex, hazugság, videó elvitte az Arany Pálmát a cannes-i filmfesztiválon, majd büdzséjéhez mérten anyagilag is hatalmas siker lett.

Forrás: AFP
Forrás: AFP
Scarlett Johansson és Harvey Weinstein

A Weinstein testvérek a 90-es években teljesen átformálták az amerikai független film arcát: bebizonyították, hogy nem csak a stúdiók szakíthatnak, hanem kis filmekkel is hatalmas anyagi és szakmai sikert lehet elérni - már, ha az ember tudja, hova nyúljon. És Harvey Weinstein nagyon tudta; csalhatatlan szimatával olyan filmeket karolt fel, amiket mindenki más rizikósnak vagy teljesen reménytelennek ítélt. Így lett a Miramax Harvey szavaival "a ház, amit Quentin Tarantino épített". A Weinstein testvérek okosak voltak, állhatatosak és elképesztően agresszívek (főleg Harvey, akinek a zsarolási taktikáiról a legkülönfélébb rémsztorik keringenek), a "családjukhoz tartozó" filmeseket az utolsó csepp vérükig védték és tolták a csúcs felé.

Két keresztapa a saját maguk által teremtett filmes maffiában. Sok legendás húzásuk volt, a legismertebb talán a Szerelmes Shakespeare agresszív és sokak szerint nem fair húzásokat is bőven bevető Oscar-kampánya, amellyel sikerült kitúrniuk a legjobb film díjára fő esélyesnek tartott Ryan közlegény megmentésé-t és kilobbizniuk Gwyneth Paltrow szobrát is.

Forrás: AFP
Forrás: AFP
Harvey Weinstein és Quentin Tarantino

A Miramaxot 1993-ban vette meg a Disney, de a Weinstein testvérek és a Disney-fejesek viszonya nem sokáig volt felhőtlen. Ez vezetett végül ahhoz, hogy 2005-ben a testvérek távoztak a Miramaxtól és megalapították a The Weinstein Companyt. A Miramax Oscar-sikerei Weinsteinék távozása után sem maradtak el: ők gyártották többek közt a Nem vénnek való vidék-et és a Vérző olaj-at is. A Disney azonban tavaly úgy döntött, hogy nem akar a korábbiakhoz hasonlóan nagy erőforrásokat fordítani független filmek gyártására, és a mostani lépés előzményeként már tavaly októberben bejelentették, hogy jelentősen csökkentik a Miramax tevékenységét.

Tarantino átveszi az Arany Pálmát a Ponyvaregény-ért 1994-ben

Most az a fő kérdés, hogy kié lesz a jövőben a Miramax név, illetve a cég tulajdonában álló mintegy ötszáz film. A Weinstein testvérek már közölték, hogy nagyon szeretnék, ha visszakerülne hozzájuk a név ("szinte semmivel nem tehetnénk boldogabbá nyolcvanhárom éves édesanyánkat" - nyilatkozta Harvey), viszont a Disney a nevet csak a filmjogokkal együtt hajlandó eladni, amelyek egyes becslések szerint akár másfélmilliárd dollárt is kóstálhatnak (óvatosabbak 800 millió, illetve 1 milliárd dollárt emlegetnek). A Weinstein Company pedig köztudottan nincsen olyan anyagi helyzetben, hogy egy komoly befektető nélkül ez szóba jöhessen. Ellenben feltűnt a színen egy másik érdeklődő: az Alkonyat-sorozattal magát degeszre kereső Summit Entertainment jelezte, hogy fontolgatja az ajánlattételt.

----

Tipp: Ha részletesebben is érdekel a Miramax története és az amerikai független film a 90-es években, érdemes elolvasnod Peter Biskind Down and Dirty Pictures: Miramax, Sundance and the Rise of Independent Film című, fergetegesen szórakoztató és alapos könyvét a témáról.